Stop met vergelijken

Een eenvoudig en inspirerend Chinees volksverhaal gaat als volgt:

“Een oude Chinese waterdraagster had twee grote potten, die ze met een juk op haar nek droeg.

Een van de potten had een scheur en de andere pot was perfect. De perfecte pot leverde altijd een volle portie water aan het eind van de lange weg van de rivier naar het huis.

De gescheurde pot? Die kwam altijd half vol aan…

Zo ging dit twee jaar lang dagelijks door, waarbij de waterdraagster 1 en een 1/2 portie water naar het huis van haar meester bracht.

De perfecte pot was bijzonder trots op zijn prestaties. Hij diende immers precies het doel waarvoor hij was gemaakt.

Maar de gescheurde pot schaamde zich voor zijn imperfectie. Hij was verdrietig dat hij maar de helft van het werk kon doen waarvoor hij was gemaakt.

Na twee jaar van wat hij als bitter falen van zichzelf vond, sprak de gescheurde pot tegen de vrouw: “Ik voel me beschaamd over mezelf en ik wil je mijn verontschuldiging aanbieden”.

“Hoezo?” vroeg de waterdraagster. “Waar schaam je je voor?”

“Ik heb in de afgelopen twee jaar, slechts de helft van het water kunnen dragen, vanwege de scheur in mijn zijkant. Ik verlies voortdurend water onderweg. En toch heb jij me steeds gedragen en al het werk gedaan zonder dat je het volle effect van al je inspanningen hebt ervaren,” zei de pot.

De waterdraagster leefde mee met de pot en met een glimlach zei ze: “Als we straks teruglopen naar huis, dan wil ik graag dat je de mooie bloemen langs het pad ziet groeien.”

En toen ze langs het pad liepen, zag de gebarsten pot de mooie bloemen langs de kant van de weg staan.

De waterdraagster zei tegen de pot: “Heb je gezien dat er mooie bloemen groeien langs jouw kant van de weg en niet aan de kant van de andere pot?

Dat is, omdat ik altijd heb geweten van jouw lek en er gebruik van heb gemaakt. Ik zaaide bloemenzaadjes langs jouw kant van de weg. En elke dag gaf jij die water.

Twee jaar lang kon ik prachtige bloemen plukken en het huis van mijn meester versieren. Zonder jou, precies zoals je bent, zou deze schoonheid waarmee ik het huis kan versieren, er niet zijn.”

Vergelijk jezelf niet met een ander

Dit mooie verhaal laat zien – afhankelijk van hoe je er naar kijkt – dat je perfect bent.
De perfecte pot deed het werk waarvoor het bestemd was en de imperfecte pot ook.

Hoe je ook denkt over jezelf en hoe onvolmaakt je denkt te zijn, je hebt vaak vaak meer te bieden dan je zelf denkt. Je minder sterkte kanten blijken verborgen talenten. Het enige wat het van je vraagt is om op een andere manier naar jezelf te kijken en jezelf niet te vergelijken met een ander.

Heb jij ooit bij jezelf “scheurtjes” of “barsten” ontdekt die achteraf je kracht bleek te zijn? Wat heeft dat voor een effect op je leven? Is je gevoeligheid je grootste kracht gebleken? Heb je een verborgen talent waar een ander plezier aan beleeft? Ontdek je unieke talent, niet alleen in je perfectie, maar ook in je imperfectie.

Je reactie is hieronder van harte welkom

De kracht van kwetsbaarheid

Als je echt contact wilt moet je jezelf durven laten zien. En dat is misschien het moeilijkste dat er is. We vragen onszelf af of we het wel waard zijn. Ben ik te dik, te dun, te dom, te slim – altijd is er wel iets waar je aan twijfelt. De angst dat we niet goed genoeg zijn is de grootste belemmering in het contact met een ander.

Moeiteloos contact

Toch is het echt mogelijk om moeiteloos in contact te zijn, zonder jezelf groter of kleiner te maken. Op een manier dat je er zelfs van kunt genieten. Contact waarop je je niet voorbereidt, dat spontaan verloopt en impact heeft.

Ken je eigen waarde

Brene Brown – onderzoeker aan de University of Houston deed hier 6 jaar onderzoek naar. Zij komt tot de volgende conclusie. Mensen die kwetsbaar durven zijn, zijn het meeste in staat tot spontaan en moeiteloos contact. Zij hebben 4 eigenschappen met elkaar gemeen:

1. Ze laten zichzelf zien. Heb de moed om niet volmaakt en perfect te zijn.

2. Ze hebben compassie. Wees mild naar jezelf en mild naar anderen.

3. Ze zijn niet bang om authentiek te zijn. Mensen die moeiteloos contact hebben, zijn bereid om het beeld van wie ze zouden moeten zijn te vervangen door wie ze echt zijn.

4. Ze durven kwetsbaar te zijn. Ze schamen zich niet voor wat ze voelen. Als je plezier, geluk en liefde wilt ervaren en alles wilt voelen dat het leven mooi en waardevol maakt dan is het nodig dat je jezelf toestemming geeft om te voelen wat er is. Als we in verbinding willen zijn met een ander, is het nodig om dicht bij jezelf te zijn. Pas dan is er echt contact.

Durf kwetsbaar te zijn

De kunst is om kwetsbaar te durven zijn. Om het niet te overschreeuwen of onderdrukken. Maar om er soepel en los mee om te gaan. Want daarmee creëer je ruimte voor echt contact, meer liefde en meer plezier.

Zoals een van mijn klanten Leo, een manager bij een middelgroot bedrijf, in een evaluatie-gesprek zegt: “Ik zag mijn dochter vertrekken met het vliegtuig voor een lange reis en ik heb staan huilen. Ik stop het niet meer weg, want op zulke momenten voel ik hoeveel ik van haar hou en dat ik leef.” Omdat hij oprecht zijn gevoel deelt en zich kwetsbaar durft te laten zien, ervaar ik op dat moment echt contact.

Laat jezelf zien

De conclusie van Brene Brown, die ik van harte onderschrijf is: laat jezelf zien. Puur en oprecht. Heb lief, ook al is er geen enkele garantie, wees dankbaar voor wat er is in je leven. Durf kwetsbaar te zijn, want kwetsbaar durven zijn, is echt leven.

Geloof dat je van onschatbare waarde bent en dat jij op jouw manier iets bijzonders en interessants aan een ander te bieden hebt.

Ik hoop dat je net zo geniet van deze Ted Talk als ik.

 

OVER MARISKA

Mariska Knauf helpt mensen die worstelen in hun werk om succesvol te functioneren. Mijn doel is dat mensen hun talent volop benutten en oude vaste patronen die hierbij in de weg staan loslaten.

 

 

Hoe neem je jouw vakantiegevoel mee naar je werk?

Als je op vakantie bent heb je vaak van die momenten dat je helemaal opgaat in wat je doet. Even alle ‘losse gedachten’ uit je hoofd en een heerlijk ontspannen gevoel. Dit ontspannen gevoel is direct zichtbaar en werkt heel aanstekelijk. Eigenlijk zou je dit spontane en pure gevoel wel wat vaker in je werk willen hebben, toch?

Maar eenmaal weer terug op het werk,verdwijnt dat ontspannen gevoel meestal als sneeuw voor de zon.

Dit komt omdat we na een ontspannen periode weer precies hetzelfde doen als de weken daarvoor. We werken vanuit routine en vallen terug in oude vaste patronen. Daar komt bij dat er stapels werk liggen te wachten, zoals een volle e-mail box, telefoontjes en nieuwe opdrachten.

Voor je het weet word je overspoeld met allerlei to-do activiteiten en stippel je het komende jaar teveel met je hoofd uit- en te weinig met je hart. Hierdoor raakt je werk steeds verder af te liggen van je echte interesse en talent. En heb je na je eerste werkdag al het gevoel dat je weer aan vakantie toe bent.

Toch is het echt mogelijk om dat opgeruimde vakantie langer vast te houden? Hoe? Door je niet direct volop in je werk te storten of als je dat al wel gedaan hebt 😉 , afstand te nemen en nauwkeurig te meten van welke activiteiten je energie krijgt en van welke niet.

Een oefening die ik in de praktijk gebruik. En die een enorme impact heeft op hoe vitaal jij je voelt is om te meten wat jou energie kost en wat jou energie geeft. In een eerder artikel kreeg ik op deze oefening veel positieve reacties. Het is handig om te weten hoe dit voor jou werkt. Zeker als de werkdruk hoog is en je makkelijk overspoeld raakt.

De Energiemeter

Maak een lijst aan de hand van de volgende 2 vragen:
1. Wat geeft jou energie?
2. Wat kost jou energie?

Kijk de komende 2 weken als een objectieve waarnemer naar al je activiteiten. Schrijf alles op wat je energie geeft. En wat jouw energie kost. Dit kunnen zaken zijn zoals een gesprek met een collega, een compliment, regelmatige pauze-momenten, contact met klanten, andere afdelingen enzovoort. Het kunnen kleine of grote activiteiten zijn. Beperk je niet.

🙂 Dit geeft mij energie + 🙁 Dit kost mij energie –

…………………… …………………

…………………… ……………………

……………………… ……………………


Het effect van de oefening is dat je:

1) Concrete stappen kunt nemen voor meer energie, plezier en effectiviteit in je werk
2) Anderen kunt laten weten waar jouw grenzen liggen en onder welke omstandigheden jij het beste succesvol kunt functioneren
3) Een werkomgeving kunt creëren waarin meer ruimte is voor activiteiten waar jij je gelukkig en energiek bij voelt.

Positief effect in je dagelijkse werk

Elma is beleidsmedewerker en is na haar eerste werkdag gesloopt,zoals ze zelf zegt. Door haar “energie in kaart te brengen” krijgt zij inzicht in wat haar energie geeft en wat haar energie kost. Ze (her)ontdekt de voordelen van regelmaat, rust en grenzen stellen. Ze leert effectiever om te gaan met de voor haar grootste energie lek die vooral in het contact met haar leidinggevende speelt en waardoor ze continue vanuit haar emoties reageert.

Patricia, projectmanager bij een ondernemend bedrijf, wordt zich ervan bewust dat ze teveel voorbereidend werk voor haar collega’s doet. Vanuit de gedachte dat als zij hard werkt en het goede voorbeeld geeft, haar medewerkers dit ook zullen doen. Een aantal collega’s gaat echter hierdoor juist meer achterover leunen. Ze ziet hierdoor elke dag meer tegen haar werk op.

Tot haar verbazing heeft ze niet gemerkt dat er zoveel factoren zijn die van invloed zijn op haar persoonlijk welbevinden. Patricia richt haar aandacht nu veel meer op de zaken waar ze energie van krijgt. Ze is energieker, gelukkiger en kan makkelijker met tegenslagen omgaan.

Wil je net als Patricia een grote sprong vooruit maken? Neem eens contact op. Ik zie je graag! Mariska


OVER DE AUTEUR

Mariska Knauf helpt mensen die worstelen in hun om succesvol te functioneren. Mijn doel is dat mensen hun talent volop benutten en oude vaste patronen die hierbij in de weg staan loslaten.

Mis het niet! Abonneer je gratis op mijn artikelen

5 prikkelende vragen om het jaar mee af te sluiten

Gratitude makes sense of our past, brings peace for today, and creates a vision for tomorrow.” – Melody Beattie

Je hebt het druk genoeg en er gebeurd altijd wel iets om je in je werk mee bezig te houden. E-mailen, bellen, vergaderen, kaarten sturen. Daarnaast wil je ook je sociale leven op orde houden en ook nog een goede vader, moeder of partner zijn. Dat is tenminste wat ik regelmatig hoor van klanten.

Je wilt het allemaal en je wilt het allemaal goed doen.
Je zet dus gewoon de schouders eronder en kijkt hoe ver je hiermee komt. Het moet allemaal gebeuren. Je haast van klus naar klus. Maar vergeet je niet iets wat eigenlijk veel belangrijker is?

Dankbaar zijn en prioriteiten stellen als anker voor wat echt van waarde is.
Wil je niet voorbij razen aan wat echt belangrijk voor je is? Maak dan een lijst waar je dankbaar voor bent. Je krijgt direct helder wat echt prioriteit heeft in je leven. Meestal weet je direct waar je concessies hebt gedaan of teveel energie bent gaan besteden aan minder belangrijke (werk) taken.

Maak gebruik van de volgende 5 prikkelende vragen:

1 Waar ben je dankbaar voor?
– Op het gebied van je relatie
– Op het gebied van je werk

2 Wat heb je verworven in jezelf dit jaar?
– Waar ben je in gegroeid?
– Wat zie je jezelf plotseling anders doen? Wat is nieuw?

3. Wie is daarbij belangrijk geweest?
– Wie wil je bedanken daarvoor?

4. In welke situaties heb je het meest gelachen?
Welke prettige (werk)situaties wil je vaker beleven?

5. Kan je ook dank je wel zeggen als het anders loopt?
Niet altijd loopt alles op je werk zoals je het had gehoopt. Kan je ook ‘dank je wel’ tegen de dingen die niet goed zijn gegaan? En, ook de dingen die je niet verwacht had, maar toch hebt gekregen? Zoals de Dalai Lama zegt “Sometimes not getting what you want is a wonderful stroke of luck.” (Soms is niet krijgen wat je wilt, het beste dat je kan overkomen)

Deze vragen geven je een anker die je altijd en overal kunt gebruiken.
Je kunt deze 5 vragen altijd gebruiken om de balans op te maken en prioriteiten te stellen. Het werkt! Zelfs ook in crisistijden: als ik te druk ben, zorg ik er in ieder geval voor dat ik Elke Week even stil sta bij waar ik dankbaar voor kan zijn. Mij helpt het om niet in sneltreinvaart voorbij te razen aan wat echt belangrijk is. Ook weet ik beter wanneer het tijd is om meer aandacht te besteden aan thuis (familie en vrienden). Dat geeft een goed gevoel en een stuk meer rust.

Ik wens je een mooi 2011!

© 2010 Mariska Knauf

Hoe zeg je helder Nee?

Succesvol werken kan niet zonder de kracht van een helder nee. Soms is dit bijzonder moeilijk. Je bent enthousiast, betrokken en wilt je werk graag goed doen. Het is natuurlijk ook fijn als je gewaardeerd wordt om je enthousiasme. Dat je collega’s en leidinggevende jou zien zitten omdat je je graag inzet voor een ander. Maar als het een vast patroon begint te worden, waar je eigenlijk heel moe van wordt, is het tijd om te kijken hoe het ook anders kan.

Sta je makkelijk in de “ja-stand”? Ga je vol enthousiasme direct aan de slag met vragen van collega’s, klanten en opdrachtgevers? Dan loop je al snel het risico dat het je teveel wordt. Als je -niet op tijd nee zegt – voel je je versnipperd, moe en heb je niet meer helder wat je allerliefste doet en wanneer je op je best bent.

Het verrassende effect is dat door helder nee te zeggen – bijvoorbeeld tegen een klant die gestuurd wordt door zijn baas en niet echt gemotiveerd is – ontvang je respect. Het is helder waar je grens ligt. Maar ook waar je passie en expertise ligt (en waar niet). Het schept direct duidelijkheid.De meeste mensen houden van duidelijkheid. Ze weten dan precies waar ze aan toe zijn en dat is heel prettig werken.

Nee zeggen kan lastig zijn. De angst om niet meer aardig gevonden te worden, het idee dat je een ander afwijst of het gevoel dat jezelf afgewezen wordt als je niet doet wat er van je gevraagd wordt spelen daarbij een rol.

Hoe zeg je helder nee? 4 tips

1. Neem je eerste impuls serieus.
Sta stil bij je eigen eerste reactie. Een nee dient zich waarschijnlijk niet erg luidruchtig aan als je gewend bent om altijd ja te zeggen. Sta dus even stil bij jezelf. Als je twijfelt, helpt het om bedenktijd te vragen. “Ik kom daar op terug, ik wil er even over nadenken.” Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af voor je een beslissing neemt.

2. Stel vragen
Als je het lastig vindt om nee te zeggen of als je in een organisatie werkt waar dit niet goed valt, zeg dan niet direct nee. Maar stel vragen:
* Wat is je idee om mij te vragen?
* Is er nog iemand anders die je hiermee kan helpen?
* Wat verwacht je precies van mij?
* Binnen welke tijd wil je het hebben?
* Als je aangeeft dat het niet urgent is, wat betekent dit precies?
* Als ik alleen een klein onderdeel kan doen, wat zou dat dan zijn?

Dergelijke vragen maken helder wat er van je gevraagd wordt. Tegelijkertijd geeft het de ander inzicht in wat hij eigenlijk van je vraagt. Uiteraard is het belangrijk om in deze vragen respectvol te zijn. Door het met belangstelling en respect te vragen, behoud je een goede relatie als je uiteindelijk toch nee zegt.

3. Doorverwijzen.
Als je nee zegt tegen iemand die je onder andere omstandigheden wel zou helpen, kan je ook doorverwijzen. Het wordt vaak gewaardeerd als je laat zien dat je meedenkt of met een andere oplossing komt.

4. Laat je niet verleiden
Soms is het een eer om gevraagd te worden en heb je al ja gezegd voordat je er zelf erg in hebt. Bedenk waarom je ja zegt. Is het wel verstandig, nog een taak erbij? Wat hebben je collega’s en de organisatie eraan als je moe bent en niet meer volop je talent kunt inzetten omdat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Durf een zeg een keer “nee”.


OVER DE AUTEUR

Mariska Knauf helpt mensen die worstelen in hun om succesvol te functioneren. Mijn doel is dat mensen hun talent volop benutten en oude vaste patronen die hierbij in de weg staan loslaten. Mis het niet! Schrijf je in voor de gratis ezine om gratis tips en inspiratie te ontvangen!